Forleden udkom Costume Living, en fusion mellem mode
magasinet Costume og Bo Bedre. Dette er en klar forlængelse af den stærke indflydelse
moden de sidste år har haft og stadig får med design. Men hvad betyder dette
nye makkerskab?
Design og arkitektur har altid arbejdet med begrebet
”Moderne” som egentligt betyder tidsløst, altså at objektet er uafhængige af
tid og tendenser. Godt eksempel på dette kunne være Mogens Lassen stagen eller
y-stolen fra Wegner, altid modrene altid vedkomne.
Men det nye parløb med moden kræver pludselig at design
objekter arbejder med modefarver eller tilpasser sig sæsoner…. Er det godt?
Skaber det godt design?
Er der ikke et etisk spørgsmål i det merforbrug det
samarbejde skaber?
Et godt eksempel på mode i design er den engelske designer
Tom Dixon, alt her er meget præget at strømninger og hvad der lige nu er
populært, det er meget dyrt design men holdbarhed eller en tidshorisont på
længere end et par år har det ikke? Hans design bliver brugt meget i restauranter
hvilket er klogt da man ofte er nød til at opdatere sin indretning.
Et andet eksempel er samarbejdet mellem mode manden Paul Smith
og Stelton, hvor han fik lov til at bemale vores danefæ Cylinda - Line med nye
mode farver, disse designs ses nu på udsalg… trist og ærgerligt at Stelton
sælger ud på den måde.
Eller da man for et par år siden gav en bolig stylist lov
til at male y-stolene i mode rigtige farver… med et slag fjernede man det
tidsløse design og afkortede stolens levetid til en sæson, trist…
Man kan augmentere at mode og design altid har gået hånd i
hånd, særligt på home accessorie siden, mange design objekter som køkken
redskaber har fulgt tidens tendenser, men nu rykker moden ind på langt større
områder og begynder at rykke på de design processer som altid har arbejdet
uafhængigt af tid og trends…
Særligt ud fra et miljømæssigt synspunkt er tendensen
farlig, mange af disse nye designs er dyre at producere og holdbarheden kort.
Tænk på hvor lang leve tid en y-stol har og hvor kort
tid Tom Dixons lampe Beat light har, vi er allerede trætte
af at se den alle steder i sort…
Krisen satte en stopper for det store forbrug af dyre
møbler, så selvfølgelig har der været et boom inden for home accessories. Vi
vil jo stadig gerne forbruge men i stedet for at købe den dyre sofa, køber vi
puder i stedet. Det er nok også en af grundene til at så mange producenter
hopper på mode bøjlen.. Parløbet med moden giver mulighed for større
salg og det holder liv i vores hårdt ramte branche..
Det bliver interessant at følge, for en ting er sikkert,
moden er lunefuld og finder hele tiden nye legekammerater..
Ingen kommentarer:
Send en kommentar