tirsdag den 22. oktober 2013

Doug Aitken

Den amerikanske kunster Doug Aitken (1968) arbejder i krydsfeltet mellem arkitektur og kunst. Jeg havde set lidt af hans værker men første gang jeg rigtigt oplevede ham, var på Art Basel Unlimited i 2010. Det var installationen Frontier, som er en video installation. Selve rummet er bygget til værket således at både vægge og film spiller sammen. Jeg glemte tid og sted. Følte mig fuldstændig betaget og ramt. Siden har jeg fuldt ham tæt. Og da jeg i foråret var i Mexico City og så the Jumex Collection var det fantastisk at opleve hans installation Migration ,  for hans værker skal helst ses på hans skærme eller tilformålet lavede rum. 

Frontier

Men tag alligevel lige 5 min og se Migration, det er selvfølgelig noget helt andet end at stå foran en 3 x 8 meter væg men alligevel.  Særligt bisonoksen i motelværelset er fantastisk. 

Migration




Ingen kommentarer:

Send en kommentar