mandag den 21. oktober 2013

Aésop



Lige siden Dennis Paphitis grundlage Aesop i ´87 i Melbourne, har han haft en ambition om, at ville noget mere. Han arbejder beviste med det han kalder "exaggerated minimalism". Produkterne er i sig selv meget enkelte i deres udtryk men når man bruger dem, er de alt andet. Jeg er stor fan og hvis det var muligt, ville mit badeværelse kun bestå af Aesop produkter. Så da jeg var i Zurich, måtte jeg selvfølgelig forbi butikken. 



Heller ikke i Aesop´s retail design overlades til tilfældighederne, her er der valgt en metode der gør alle butikker unikke og samtidig lokal funderede. Det er faktisk helt enkelt. Der sættes to grundregler. 

1,  Træ skal indgå som materiale 
2,  Der skal indgå en stor vask som en del af indretningen 

Derud over får designerne og arkitekterne frie hænder. Dette er der kommet "ud af kroppen" fantastiske butikker ud af og samtidig har Aesop etableret sig som et af de førende designbrands i verden når det kommer til retail. Dette smitter jo selvfølgelig af på produkterne som nyder godt af butikkernes popularitet.  Desuden formår Aesop at ramme langt flere kunder da butikkerne bliver tilløbsstykker blandt design og arkitektur fans..
Butikken i Zurich er tegnet af March Studio, et samarbejde som har resulteret i flere flotte Aesop butikker, ikke mindst deres flagship store i Melbourne. I Zurich har man valgt, at skabe ét langt flyvende element i det lange rum, det virker nærmest som et stort meccano sæt. Det er et super enkelt greb som virker præcist og gennemtænkt.







Dennis Paphitis har udtalt, at deres næste projekt er i Paris. Et samarbejde med arkitekten Peter Zumthour,. Det kan kun blive et drømme senarie. Peter Zumthour har tegnet det berømte spa i Vals i Schweitz og kombinationen mellem de to kan kun blive helt enestående.

Vals, Peter Zumthour

Et godt eksempel på hvordan man formår at merbrande sine produkter og samtidig give en oplevelse til sine kunder. Og ja, jeg bliver nød til at spørge højt: Hvorfor er der ingen danske firmaer der tør det??? Vi med vores kæmpe talent masse?? Jeg ved godt at BIG har lavet lidt i lufthavnen, men kom nu ECCO eller B&O, tænk på den merværdi I kunne tilføre jeres brands hvis I lavede tilsvarende modeller for udrulningen af jeres retailkoncepter ....

Jeg stemmer på Johan Bülow, han er ung, kreativ og har formået at sælge lakrids, det smalleste produkt, til verden! Jeg ser hans butikker verden over fyldt med lakrids og design!

Her er lidt inspiration.


Russell & George, Claremont


ANADAA, San Francisco



Kerstin Thompson Architects, Singapore



March Studio, Paris



Ciguë, Covent Garden, London



Cheungvogl, Hong Kong





Ingen kommentarer:

Send en kommentar