Stelton, Royal Copenhagen og B&O er brands, vi alle har et forhold til. De har eksisteret i lang tid og fulgt de fleste af os fra oldemors kaffebord til de middage, vi i dag selv inviterer til. Vi har set, hørt og drukket af deres designs. De har alle en stærk historie og nærmest status af nationalklenodier - der ligger meget dansk identitet på en musselmalet porcelænstallerken, en Cylendia-kande og et B&O-tv.
Men de sidste 5-10 år er der sket noget, og det er, som om Danmarks stærkeste brands er begyndt at slå revner.
Om det skyldes finanskrise eller ejerstrukturer er uvist, men jeg har fulgt med i, hvordan man med bred fægtning har spredt sig over nye og stadig flere områder, og produkterne hos Royal Cph og Stelton har bevæget sig fra spisestuen og ud i køkkenet, hvor de er i fare for at blive banaliseret. Jeg har i den forbindelse tænkt på, hvordan Stelton undgår at blive det nye Menu eller Eva Trio, hvordan brandet fornyr sig uden at give køb på sin fine og historiske stærke position som det ypperste inden for dansk design? Jeg forestiller mig, at de to brands lige nu er i en helt særlig situation, der kan koges ned til spørgsmålet: hvordan styrker vi vores markeder ved at producere flere billige serier - uden at slå skår i vores unikke status og brand?
Men de sidste 5-10 år er der sket noget, og det er, som om Danmarks stærkeste brands er begyndt at slå revner.
Om det skyldes finanskrise eller ejerstrukturer er uvist, men jeg har fulgt med i, hvordan man med bred fægtning har spredt sig over nye og stadig flere områder, og produkterne hos Royal Cph og Stelton har bevæget sig fra spisestuen og ud i køkkenet, hvor de er i fare for at blive banaliseret. Jeg har i den forbindelse tænkt på, hvordan Stelton undgår at blive det nye Menu eller Eva Trio, hvordan brandet fornyr sig uden at give køb på sin fine og historiske stærke position som det ypperste inden for dansk design? Jeg forestiller mig, at de to brands lige nu er i en helt særlig situation, der kan koges ned til spørgsmålet: hvordan styrker vi vores markeder ved at producere flere billige serier - uden at slå skår i vores unikke status og brand?
Hos Stelton har man valgt strategien at gå hele vejen. Brødkurve, plastikkopper og værst: deres mord på Arne Jakobsens Cylendia-linje som har fået klasket happyfarver på sig af en englænder. Ganske vist en fin designer, men come on?! Sidste skud på stammen er deres nye subbrand RigTig. Her laver de kun køkkenredskaber. På alle måder trækker de sig væk fra deres kerneområder og ind på hylden ved siden af Bodum og Menu. Der er bare det problem, at både Menu og Bodum gør det så langt bedre, og Stelton kommer til at virke “stuck in the middle”, hverken eller…
Stelton RigTig
Stelton
Bodum
Stelton
Hvorfor udnytter Stelton ikke den store designtalentmasse, de allerede har i stalden, til at udvikle og designe nye stærke ikoner, som jo er det, Stelton altid har stået for? Eller skal koen bare malkes på uduelige produkter ingen rigtigt har brug for? Hold op, hvor der mangler mandsmod på gangene hos Stelton!!
I har ellers det hele. Historien, designeren, traditionen og kvaliteten - hvorfor bruger I den ikke?
Hos Royal Copenhagen var man i gang med den samme manøvre med deres Function. Heldigvis virker det, som om de har trukket i land og nu holder sig i spisestuen, hvor de hører hjemme. Det er så vigtigt at holde sig til det, man er allerbedst til - og kun det! Jeg må nu indrømme, at jeg var noget skuffet, da den store efterårsnyhed fra dem var..........farven blå??
I har ellers det hele. Historien, designeren, traditionen og kvaliteten - hvorfor bruger I den ikke?
Hos Royal Copenhagen var man i gang med den samme manøvre med deres Function. Heldigvis virker det, som om de har trukket i land og nu holder sig i spisestuen, hvor de hører hjemme. Det er så vigtigt at holde sig til det, man er allerbedst til - og kun det! Jeg må nu indrømme, at jeg var noget skuffet, da den store efterårsnyhed fra dem var..........farven blå??
Elements Blå
Øhh ja ganske vist på det nye stel Elements, men blå? Det har jo været deres signatur farve i 100 år, så nogen nyhed er det næppe. Men jeg glæder mig over de nye kopper med udsnit fra Flora Danica, de er så flotte, helt i ånden, men samtidig nyt! Flot lavet!
Flora
Nu venter vi så bare på B&Os nye linje og på deres nye direktørs planer, håber de igen begynder at lave banebrydende designs og ikke forfalder til at rykke ud i områder, hvor de ikke høre hjemme.
Eller som Greg Joswiak, Appels marketingsdirektør siger;
Fokus – ’Det betyder at sige nej i stedet for ja. Vi gør meget få ting hos Apple. Vi omsætter for hundredvis af milliarder med meget få produkter, siger Joswiak. ’Hvis du spreder dig ud på for mange ting, så vil ingen af dem være fantastiske.’
Enkelhed – ’Gør komplekse ting simple. Når du begynder at bygge noget, bliver det hurtigt meget komplekst. Og her stopper de fleste. Hvis du virkelig kender dit produkt og problemerne, så kan du tage noget, der er komplekst, og derefter gøre det enkelt.’
Mod – ’Mod er drivkraften bag en masse beslutninger i erhvervslivet. Lad være med at hænge fast i ideer fra fortiden, også selvom de gav succes. Du behøver lave et produkt bare fordi alle andre gør det.’
Bedst – ’Hvis du ikke kan gå ind på markedet og forsøge at være bedst, så er det bedre hvis du lader være. Hos Apple siger vi, at hvis vi ikke kan være de bedste, så er vi ikke interesseret i det.’
Ingen kommentarer:
Send en kommentar